# 603. Ska "klappramsor" profilera HR?

2010-05-08 -

”alla vi som gillar HR klappar nu” osv syns på stora annonser riktade till HR-personer förmodar jag.

Är det tillbaka till 70-talet med mjukisfaktorn, eget ryggdunkande och hala fram den gamla ylletröjan och prata om den oförstående organisationen som inte förstår sitt eget bästa. HR blir  en grupp som präglas av inbördes beundran som simmar i en väldigt liten ankdamm. Jag får lite av den känslan. Jag hoppas dock att vi är på väg till ett helt annat håll där vi kännetecknas av professionalism, affärsmässighet och kunnande och kan marknadsföra och får erkänsla av det framför ”barnsliga” klappramsor.

För tydlighets skull ska jag återigen meddela att jag brinner för HR och månar om dess utveckling. Blir bara orolig när jag ser olika utfall som inte bidrar till framgång utan trycker oss tillbaka.

Permalink   Allmänt  
 
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.

Postat av: Carl Lachmann (http://www.baskraft.se)
2010-05-09 15:20:28 - Jag kan bara hålla med dig, Magnus. Det är viktigt att företagen sätter värde och prioritet på HR. Och detär också viktigt att man ifrån HR-oragsniationernas sida arbetar med sådant som på ett konkret sätt kan hänföras till företagets Resultat - då blir det intresse.

Postat av: Jonas Gstafsson
2010-05-13 23:09:57 - Det är absolut nödvändigt att HR arbetar sida vid sida med kärverksamheten och slutar agera som organisationernas ordningspoliser. Endast då kan verkligen bli de Business Partners vi är ämnade att vara.

Postat av: Mårten (http://www.netsurvey.se/sv/aktuellt/)
2010-05-14 14:39:01 - Hej Magnus,

Jag håller med. Sånt där trams förstör bilden av HR. Jag har lika svårt att föreställa mig annonstexten "alla vi som gillar Controlling klappar nu" som jag har att föreställa mig indianhövdingar som huvudattraktion på mässor för Ekonomichefer.

Postat av: Magnus Dalsvall
2010-05-17 10:29:33 - Hej

Kul att ni tycker som jag. För visst jag ifrågasätter bolaets professionalism om de har en sådan syn på HR. Snart är de där de ska sitta i ring och hälla varandra i handen och känna den gemensamma kraften osv. Vill de göra HR-arbetet till en dagisverksamhet?

Postat av: Johan Segergren
2010-05-20 22:06:13 - Hej, här kommer ett inlägg från avsändaren av annonsen. Vi tvekade länge innan vi körde denna annons men bedömde att flertalet av oss som jobbar med HR har kommit längre i synen på oss själva och kan ”skratta” åt annonsen och förstå budskapet. Visst ”älskar” vi alla HR men nu för tiden vet alla att det måste vara affärsmässigt för att vi ska kunna påverka och vara en del i företag och organisationers utveckling.

Den breda återkopplingen på annonsen har varit positiv, man förstår undertonen i vår annons eftersom man vet vad Wise åstadkommer ute hos våra kunder. Vi är glada över att vi kunde elda på i brasan för att hålla diskussionen om affärsdriven HR levande och har på så sätt nått vårt mål med reklamannonsen!



Soliga hälsningar/ Johan Segergren VD Wise Consulting AB













Postat av: Per
2010-05-22 12:14:50 - Till synes lugnande ord från Wise. Eller? Frasen påminner mig starkt om de toner som titt som tätt gör sig hörda inom studentföreningarna hos landets PA-program. Jag är själv nyligen kommen ur en sådan. Dessa toner existerar givetvis inte enbart inom PA-programmet, utan inom de flesta studentföreningar där man försöker "finna varandra" (med alla dess konsekvenser). Detta har antagligen de allra flesta inom universitetet upplevt. Frasen är därför enligt mig fylld av ett självförhärligande utan substans. Ett i stora mängder ohälsosamt intag. (Och därmed är väl min ståndpunkt avslöjad som mer cynisk än Magnus´.) Det krävs dock förmodligen en koncern av Wises storlek för att kunna etablera denna fras som något positivt. Bara inte denna markadsföring sprids och efterhärmas. Det mest ohälsosamma är dock om studentföreningarnas självdyrkan verkligen har spritt sig till en plats lik Wise. Vi vet då kanske var någonstans "problemet" kan lösas.

Postat av: Johan Segergren
2010-05-25 12:04:18 - Hej Per,



Mitt intryck från de många företag vi träffar är att HR-funktionerna idag (jämfört med för 5-10 år sedan) är bra mycket mera kopplade till det aktuella företagets affärsmål. Man har ute på företagen förstått "på riktigt" vilken kraft det ligger i de frågor som är kopplade till HR så jag tror inte att vi kommer att behöva kämpa för vårt berättigande mer än vad andra funktioner i ett företag behöver göra. Självdyrkan är inge enheter eller företag betjänta av och det präglar absolut inte oss på Wise.



Bästa hälsningar/ Johan Segergren Wise Consulting AB

Postat av: Magnus Dalsvall
2010-05-30 10:12:25 - Hej

Kul med all respons. Fast jag håller inte helt med i Johan Segergrenpå ett organisatoriskt bild av att HR är mer kopplade till företagets affäsmål. Visst på ett egetkonstruerat organisatoriskt plan som HR Transformation och Ulrichmodellen som går som en fluga inom HR. Men skapar det verkligen en efterfrågan från verksamheten. Varför är det då så många HR chefer som får lämna ledningsgruppen även i organisationer som infört modellen. Varför syns HR inte ute överhuvudtaget utan är en tyst profession som gör vad man blir tillsagd. Var finns den "lojala opposiionen" inom HR. Var finns debatten och ifrågasättande. Nej vi sitter i en ring och klappar händerna.

Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


 Bloggens startsida
Till bloggens startsida
 Senaste inläggen
#744 sista bloggen på P&L

#743. Vad väljer/föredrar HR - människa eller system?

#742 Lugnt på jobbet för en aktivare fritid?

# 741. Öka effektiviteten men glömmer vi människan?

#740 Snälla kan vara farligare!

 Arkiv
Oktober 2014

September 2014

Augusti 2014

Juli 2014

Juni 2014

Maj 2014

Mars 2014

Februari 2014

Januari 2014

December 2013

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Augusti 2013

Juli 2013

Juni 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

Januari 2013

November 2012

September 2012

Augusti 2012

Juli 2012

Juni 2012

Maj 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

Januari 2012

December 2011

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Augusti 2011

Juli 2011

Juni 2011

Maj 2011

April 2011

Mars 2011

Februari 2011

Januari 2011

December 2010

November 2010

Oktober 2010

September 2010

Augusti 2010

Juli 2010

Juni 2010

Maj 2010

April 2010

Mars 2010

Februari 2010

Januari 2010

December 2009

November 2009

Oktober 2009

September 2009

Augusti 2009

Juli 2009

Juni 2009

Maj 2009

April 2009

Mars 2009

Februari 2009

Januari 2009

December 2008

November 2008

Oktober 2008

September 2008

Augusti 2008

Juli 2008

Juni 2008

Maj 2008

April 2008

Mars 2008

Februari 2008

Januari 2008

December 2007

November 2007

Oktober 2007

September 2007

Augusti 2007

Juli 2007

Juni 2007

 Favoritlänkar
DN-artikeln

Facebooksidan

HR-akuten

HRsociety

Noden

 Sök på Magnus HR-blogg
 
 Magnus HR-blogg
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige, BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
HRsociety är tidskriften Personal & Ledarskaps digitala mötesplats och presenteras i samarbete med Sveriges HR-förening.
Frågor om annonsering och nyhetsbrev besvaras av Fredrik Johnsson på Annonshuset AB, tel. 08-662 75 04.
Frågor om HRsocietys Internetverksamhet skickas till [email protected] eller ring 08-545 684 01.

Övriga frågor hänvisas till Personal & Ledarskap eller Sveriges HR-förening.


Bloggtoppen.se