#657. 8 av 10 oengagerade på jobbet?
2011-09-25 - Enligt en studie som Towers Perrin gjort visar att endast 21 procent av de anställda är engagerade i sitt arbete, 8 procent bryr sig inte alls om jobbet och vad de gör där. Det innebär att 71 procent befinner sig någonstans däremellan.
Towers Perrin menar att det är viktigt att hitta dessa olika kategorier och få dom att bli mer engagerade i sitt arbete, för annars är risken stor att effektiviteten sjunker rejält och också humöret.
Är det inte det som HR ska göra, hitta metoder att engagera personalen för det är inte OK att nästan 8 av tio känner sig speciellt engagerade i arbetet. Eller fokuserar vi mer på de 2 av tio som redan är engagerade? Det är nog det lättaste trots allt, men ger inte så mycket i andra ändan. Eller sitter vi och rittar procsskartor och försöker lean oss till engagerade medarbetare med mer kontroll och uppföljning? Förlusten av oengagerad personal kostar företagen 370 miljarder dollar i förlorad arbetsproduktion per år visar en undersökning från Gallup.
Här måste HR ha hur mycket som helst att hämta, eller fokuserar vi oss så mycket på kontroll och processer att vi glömt personen? Jag tror i alla fall inte att du kan kontrollera dig till engagemang, utan vi får gå på vad H:et står för i HR nämligen Human.
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
Postat av: Helena Öhman - HRaffären
(http://www.hraffaren.se)
2011-10-29 11:24:40 -
Toppen Magnus att du tar upp detta viktiga tema! ...som sagt, omfattande forskning visar att ett starkt resultat och kundengagemang är beroende av ett starkt internt varumärke med ett högt engagemang hos medarbetarna och visst är det där vi på HR ska lägga vårt krut. Jobbar själv utifrån en mycket kraftfull och effektiv metod/utvecklingsstrategi; "Medarbetardialogen" genom vilken vi skapar förutsättningar för medarbetare på olika nivåer att med engagemang och glädje prestera, samverka och utvecklas – för verksamhetens bästa. Tricket är att koppla ihop H:et med affärsperspektivet...växa inifrån med ett utifrånperspektiv. Mycket spännande och roligt att få vara med om att det faktiskt går att vända de dystra engagemangssiffrorna till helt andra höjder. Och vilket konkurrensmedel sen, i dessa tuffa tider för den västerländska ekonomin! Hälsar Helena
|