#685. Rekrytering med många fallgropar.
2012-04-15 - Det känns som det håller på att växa upp olika rekryteringsföretag som svampar ur jorden just nu. Är det för att man ser lättförtjänta pengar där? Men en sak som förvånar mig är den oftast rätt stora okunskapen om de stora krav som diskrimineringslagen ställer på hur en korrekt rekrytering ska gå till. Krav som ingalunda ett rekryteringsföretag går fri ifrån, och det kan stå dom dyrt. Inte säkert de går fria för att kunden har lagt en diskriminerande beställning.
Jag har ofta, i dialog med rekryteringsföretagen, träffat på in-
ställningen att beställaren/kunden bestämmer hur kandidaten ska se ut. Sen om det är diskriminerande eller inte är kundens ansvar vi utför bara efter den beställning som gjorts. Men att gå omvägen via ett rekryteringsbolag gör inte att man går säker från att få ett diskrimineringsärende på sig. Det kan också bli dyrt för beställaren om rekryteringsföretaget har diskriminerat vid sitt urval.
Bevisbördan ligger numera på företaget om det förekommit diskriminering och det ställer stora krav på hur man har hanterat urval till intervju, intervjuer och slutligt val. Det gäller att ha koll på kravprofilen samt spara alla ansökningshandlingar och urvalskriterier i åtminstone två år. Hur många gör det idag?
Vad som är viktigt är att du som köpare av rekryteringstjänsten skriver in i avtalet med rekryteringsföretaget att en eventuell utdömd diskrimineringsersättning, ska betalas av konsultföretaget som utfört rekryteringen. Här hör jag nästan dagligen rekryteringar som rekryteringsföretagen gör som bygger på en beställning som i sig är diskriminerande. Vill ha en yngre eller äldre, kvinna, man med mera som inte finns förankrat i t ex en personalpolicy.
När det gäller etiska regler vid rekrytering så har Sveriges Executive Search Konsulter format vissa etiska regler där det i en punkt står att . ”Konsulten får ej heller bedriva någon form av så kallad outplacement.” Idag kan jag konstatera att det inte är helt ovanligt att man samtidigt med outplacementverksamhet i någon form erbjuder företag rekryteringstjänster. På det sättet tar man betalt två gånger för samma person och det blir upp till beställaren om man tycker att det är etiskt försvarbart. Jag skulle i alla fall tveka.
Följ mig gärna på facebook. http://www.facebook.com/HRakuten?ref=tn_tnmn
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
Postat av: Jeanette Hemmingsson
2012-04-15 23:22:08 -
När ett företag köper in en rkryteringstjänst "borde" det tycker jag vara i lag befäst att rekryteringsföretaget har ett visst ansvar för att det inte förekommer diskriminering, så man inte behöver lägga in det som en extra punkt i avtalet.
Samma gäller nu för mäklare att de på senare år har ett allt större ansvar vilket jag tycker är bra. Likaså tycker jag att en redovisningsbyrå "borde" ha ett större ansvar gentemot sin uppdragsgivare. I alla fall borde en redovisningsbyrå ha. Informationsplikt till företaget samt anmälningsplkt till myndigheter om de ser oegentligheter.
Man ger mäklare större ansvar, så varför inte rekryterare?
Ett seriöst företag "borde" syna rekryteringsföretaget noga innan avtal skrives kan jag tycka så de får en riktigt kompetent diskrimineringskunnig och ansvarstagande rekryterare och således trygghetsgaranti och långsiktig valuta för pengarna.
Det är absolut lönsamt att anlita ett bra rekryteringsbolag. Företaget slipper lägga ner tid på sina egna undermåliga anställningar där någon hamnar på fel plats i livet. Kostnaden man lägger ner på att involvera ett rekryteringsföretag ger snabbt lönsamhet "OM" man har anlitat ett ansvarstagande samt kompetent rekryteringsföretag som t.ex HR-Akuten är.
Postat av: Anonym
2012-04-16 11:31:37 -
Intressant och viktigt område att titta på och att få en översyn på hur en ev diskriminerande rekrytering hanteras av både beställaren men också av utföraren. Det kommer säkerligen ett antal domar och anmälningar till DO/
Bästa hälsningar
Agneta Häll
Postat av: Susanne Hydén
(http://www.spirar.se)
2012-04-20 08:47:34 -
Efter 19 år som rekryterare har jag hört och upplevt det mesta inom området. Ja, det är vanligt att företag har ett mycket snävt rekryteringsperspektiv både vad avser bransch/kön/ålder/etnicitet.
Det är där det är viktigt att anlita en rekryteringspartner som verkligen kan bredda och professionalisera perspektivet. Det är lika viktigt som rekryterare att själv våga utmana sig, bredda kunskap och kontaktnät inom nya området, såsom att vara mentor för nysvenskar, nyföretagare eller vara delaktig i utveckling av YH-utbildningar.
Personligen upplever jag att Spira Rekryterings kunder uppskattar den bredare, affärsmässiga dialogen och vi vågar ifrågaställa kravspecifikationen för att kunna nå lite högre varje gång.
Dock kan problem uppstå om rekryteringsföretaget exempelvis presenterar fem slutkandidater med en spridning som är icke diskriminerande, men kundföretaget inte godkänner detta utan vill avgränsa processen. Ett annat bekymmer kan vara tillgängligheten på kandidater inom olika områden. Det kan således vara svårt att vid ett givet tillfälle och till en viss kund just då hitta duktiga tjejer som är tekniska säljare och likaledes duktiga killar som är informatörer. Lägger man på etnicitet kan det variera mycket över både yrkesgrupp och var man befinner sig i landet. En rutinerad rekryteringskonsult brukar emellertid ändå ha rätt searchvägar för att ta sig över sådana hinder.
De mest lyckade rekryteringsprocesserna är dessutom i allmänhet de där man lyckats hjälpa kunden med att få en mix av kompetens och bakgrund, vilket skapar dynamik och arbetsglädje på ett helt annat sätt!
Vårliga hälsningar
Susanne Hydén på Spira
|