#692. Viktigare att tänka själv än att enbart plagiera USA-modeller

2012-08-22 -

En liten fundering.

Då man nu formligen översköljs av budskap att så här ska en ledare o chef var, så här gör bra chefer. Coacher och managementkonsulter tävlar i att citera amerikanska ledare som om det vore ett kvalitetsmärke på deras egen verksamhet och kompetens.

 Amerikanska modeller och metoder tas okritiskt över atlanten och marknadsförs som den stora lösningen eller sanningen. Finns det en underliggande längtan att göra oss alla till amerikaner och är amerikansk management och livsstil så eftertraktansvärd egentligen.  Internationellt är man tvärtom intresserad av ”Scandinavian management” och vad det kan stå för.

Är det inte dags att komma på något själv, utveckla något som är anpassat till egna ”bistra” verklighet? Visst ska vi ta över det som är bra, men är verkligen allt så bra och passande. Var finns den kritiska granskningen, eller finns den överhuvudtaget?

Visst är det viktigt och livsnödvändigt att ta in nya influenser, men det är minst lika viktigt att även tänka själv och inte bara plagiera.

Att stoltsera med ett engelskt namn på en metod eller dylikt får mig att reflektera om det verkligen är anpassat efter våra förhållanden. Den gamla boken ”Gräv där du står” av  Sven Lindqvist kanske trots allt inte är ett så dumt förslag.

Slutligen borde inte globaliseringen medföra att vi ser bredare än till nästan enbart USA, det händer mycket i hela världen och vi kan ju konstatera att de ekonomiska musklerna har flyttat till andra kontinenter till stor del.

Lycka till därute, tro på er själva och arbeta efter det. Ni behövs

 

Följ mig gärna på min fb sida http://www.facebook.com/HRakuten

.,,


Permalink   Allmänt  
 
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.

Postat av: Lennart
2012-08-23 08:46:15 - Jag håller med dig i tanken men jag arbetar i ett internationellt ägt företag där jag/vi helt enkelt är beordrade att delta i utbildningar om Performance & Development Planning och Leadership Imperative = Connect/Shape/Deliver/Lead och sen se till att "live the message". Naturligtvis tillkommer uppföljning så det är inte lätt att vara "an island in the stream". Sen är det så att de här områdena är inte helt av ondo, väldigt mycket av det som beskrivs är helt i linje med vad jag upplever att vi i Sverige, tveksamt i Skandinavien, hyllar - bra samtal och samtalsklimat, utveckla medarbetare, uppmuntra nytänkande och förslag till förbättringar, närvarande chef som motiverar och engagerar, bryr sig och är lyhörd men samtidigt är beredd fatta de beslut som krävs, även obekväma.

Postat av: Magnus Dalsvall
2012-08-24 11:37:10 - Hej Lennart, tack för din respons.
Vet att det inte är lätt speciellt i globala företag. Men som du skriver så finns det bra saker också att ta till sig. Mycket är ju också standard som utveckla medarbetare osv. Det jag mer menar är när coacher tar till sig amerikanska koncept och kör ut det som sanningar även hos oss och oberoende av företag.
Det är ju inte säkert att "The Toyota way" är lika bra här som i Japan eller USA. Eller åtminstone inte passar lika bra överallt.
Tror och ser också em tendens av att man vill bli mer lokal och utgå från där man finns. Förövrigt så har väl aldrig centrala direktiv varit speciellt väl mottagna ute i en verksamhet.

Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


 Bloggens startsida
Till bloggens startsida
 Senaste inläggen
#744 sista bloggen på P&L

#743. Vad väljer/föredrar HR - människa eller system?

#742 Lugnt på jobbet för en aktivare fritid?

# 741. Öka effektiviteten men glömmer vi människan?

#740 Snälla kan vara farligare!

 Arkiv
Oktober 2014

September 2014

Augusti 2014

Juli 2014

Juni 2014

Maj 2014

Mars 2014

Februari 2014

Januari 2014

December 2013

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Augusti 2013

Juli 2013

Juni 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

Januari 2013

November 2012

September 2012

Augusti 2012

Juli 2012

Juni 2012

Maj 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

Januari 2012

December 2011

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Augusti 2011

Juli 2011

Juni 2011

Maj 2011

April 2011

Mars 2011

Februari 2011

Januari 2011

December 2010

November 2010

Oktober 2010

September 2010

Augusti 2010

Juli 2010

Juni 2010

Maj 2010

April 2010

Mars 2010

Februari 2010

Januari 2010

December 2009

November 2009

Oktober 2009

September 2009

Augusti 2009

Juli 2009

Juni 2009

Maj 2009

April 2009

Mars 2009

Februari 2009

Januari 2009

December 2008

November 2008

Oktober 2008

September 2008

Augusti 2008

Juli 2008

Juni 2008

Maj 2008

April 2008

Mars 2008

Februari 2008

Januari 2008

December 2007

November 2007

Oktober 2007

September 2007

Augusti 2007

Juli 2007

Juni 2007

 Favoritlänkar
DN-artikeln

Facebooksidan

HR-akuten

HRsociety

Noden

 Sök på Magnus HR-blogg
 
 Magnus HR-blogg
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige, BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
HRsociety är tidskriften Personal & Ledarskaps digitala mötesplats och presenteras i samarbete med Sveriges HR-förening.
Frågor om annonsering och nyhetsbrev besvaras av Fredrik Johnsson på Annonshuset AB, tel. 08-662 75 04.
Frågor om HRsocietys Internetverksamhet skickas till [email protected] eller ring 08-545 684 01.

Övriga frågor hänvisas till Personal & Ledarskap eller Sveriges HR-förening.


Bloggtoppen.se