#693. Mötesteknik à la Steve Jobs
2012-08-25 -
Efter sin död har den ledarstil som Steve Jobs hade fått kritik. En bild av en väldigt auktoritär och kall/okänslig chef/ledare tornar fram.
Apple är ett oomtvistat framgångsrikt företag där innovationer och kreativitet alltid legat på framkant.
Tidningen Chef nr 8 har tagit upp boken Insanely Simple: The Obsession That Drives Apple´s Success av Ken Segall som arbetat väldigt nära Steve Jobs under många år. Tidningen tar upp hur Steve Jobs höll i möten och menar att därigenom kan förstå den kritik som kommit fram.
Men jag funderar på om den var den så dum egentligen!
· Steve Jobs arbetade efter principen att slänga ut den minst viktiga personen i rummet. Om en mötesdeltagare inte hade något extraordinärt att tillföra tvekade han inte att låta personen packa ihop sina saker och lämna rummet.
· Steve Jobs hade inga problem att avbryta någon eller avsluta möten om han ansåg att det slösade bort hans tid.
· Möten ansågs viktiga, men förödande för kreativiteten.
Med andra ord. Håll mötesgrupperna så små som möjligt och återgå till kärnverksamheten så fort som möjligt.
Hur ofta har vi inte suttit på möten där man själv eller andra inte hade så mycket speciellt att tillföra. Visst vore det bättre att då vara ute i verksamheten istället för att slösa dyrbar tid på ett möte. Ibland träffar jag personer som mer ser det som en status att tillhöra en ledningsgrupp än vad den egentligen bidrar med i själva gruppen. En ledningsgrupp är väl inte till för att sitta tyst och lyssna, den informationen kan man få på annat sätt.
Möten som inte ger något, eller där ärendena inte är förberedda men ändå pågår i flera timmar är väl en tidstjuv om något. Att då ha kurage att säga stopp det här duger inte och avbryta mötet och göra något annat produktivt är väl bara bra. Varför fortsätta med något som är meningslöst är bara dyrt och kontraproduktivt.
En chef sitter i möten mellan 50 -70% av sin arbetstid. Jag tror att de allra flesta har varit med på många väldigt meningslösa möten. Steve Jobs metoden var vad jag förstår att rensa upp i möteshysterin och det tror jag är väldigt nödvändigt även i lilla Sverige.
Sen naturligtvis handlar det också om hur man hanterar situationen, att offentligt avrätta eller skicka ut personen är ju aldrig bra. Men principerna som Steve Jobs hade angående möten finns det en hel del att hämta från och ta till sig.
Följ mig gärna på facebook. http://www.facebook.com/HRakuten
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
Postat av: Åsa Leffler
2012-09-13 07:33:44 -
Jag tycker att du har en mycket viktigt poäng i detta inlägg. Jag tror att det finns många mötesstrukturer som skulle må bra av att ses över. Jag upplever att det ofta finns en rädsla för att inte vara delaktig i informationsflödet vilket ger en motsatt effekt istället. Alla behöver inte veta allt om allt, det är inte likställt med effektivitet.
//Åsa
Postat av: Magnus Dalsvall
2012-09-16 11:03:09 -
Hej Åsa!
Tack för din kommentar. Du har helt rätt i att rädslan att inte få ta del av ev information på mötet ger en motsatt effekt. Undersökningar visar att chefer sitter i genomsnitt 60% av sin arbetstid på möten- Är alla möten verkligen så nödvändiga?
|