#694. "Ropen skalla ekonomi åt alla", eller är HR bra som det är?
2012-08-29 - Läste senaste nr av Personal & Ledarskap där man intervjuat arbetsgivare och två studenter om utbildning till personalvetare.
Jag kan bli lite skrämd av resonemanget som framkommer. Känns som om den allmänna åsikten efterfrågar en ekonomutbildning med komplettering i organisation och ledarskap!
Främst funderar jag på HR direktören på Advent Anne Charlotte Billing och VD:n Jan Bengtsson på Uniflex bemanning och deras syn på HR.
Ann Charlotte Billing är förvånad över att de nybakade PA-studenterna inte kan nyckeltal eller kan göra en lönekartläggning! Hon efterlyser mer grundläggande ekonomiska kunskaper och ser som ett minimikrav att kunna läsa en årsredovisning och kunna förstå en budget. Hon menar vidare att arbeta med mjuka frågor som ledarutveckling eller utbildning är det hårda nyckeltal bakom som styr.
Jag hade hoppats att den gamla synen var begravd för länge sedan. Att räkna nyckeltal på t ex utbildningsdagar per anställd osv säger ju egentligen ingenting. Möjligtvis i en rapport vidare till moderbolaget och då för att de krävt in siffror. Telia arbetade mycket efter nyckeltal på -80 talet. Inte blev det bättre för det, för det som är intressant är vad de har lärt sig och kunnat använda i arbetet vilket inte låter sig göras i nyckeltalsberäkningar. Nyckeltalen styrde till att det var viktigare att skicka folk på utbildningsdagar än se vad outputen blev. Räkna dagar för att visa i fina rapporter framför kvalité och nytta. När det gäller lönekartläggning kan jag inte se det som ett universitetsämne. Det är något du snabbt kan lära dig på arbetsplatsen, tar nog inte mer än maximalt en halv dag att lära sig.
När det gäller VD:n Jan Bengtsson på Uniflex bemanning vill han se mer kunskap gällande prissättning, lönsamhet och rörelsemarginal. Jag har tidigare sett annonser efter rekryterare på rekryteringsföretag som vill ha ekonomer med säljerfarenhet! För mig skickar de signalen att det är viktigare att ha fokus på att sälja in kandidaten för att få en snabb omsättning är att göra rätt urval. Är det därför det ser ut som det gör idag med rekryteringen och hur ställer sig mottagaren som betalat dyra pengar för rekryteringen att säljet är viktigare än professionellt beteendevetenskapligt kunskap vid rekryteringen för rekryteringsföretaget.
Studenterna som intervjuades ska börja sin sista termin. De var nöjda med utbildningen men efterlyste mer företagsanpassning, konkreta verktyg och ekonomi. De tyckte det var mycket teori i förhållande till verksamhetsanpassning.
Jag är av uppfattningen av att om universiteten företagsanpassad (efter vilket/vilka företag) utbildningen blir den stagnerande. Företagsanpassningen ska ske på företaget och universitetet ska se till att grundkompetensen finns. Annars är det en stor risk för stagnering eller helt fel inriktning. För vad säger att det som gällde när du studerade gäller fortfarande när du kommer ut till företaget? I Sverige lever vi ofta kvar i en inställning att vi ska vara färdigutbildade och företagsanpassade och bara hoppa in och ta vid den som har slutat. Något som kan vara förödande för nytänkandet och för utveckling.
Jag tycker vi ska vara stolta över vår PA.utbildning och den tvärvetenskapliga kompetens vi därmed besitter. Om vi fortsätter att snegla på ekonomerna kan vi lika gärna skrota PA-utbildningen och se till att PA blir en påbyggnadskurs på ekonomprogrammet, en utveckling som i alla fall jag inte vill ha. Är det slutligen något vi behöver komplettera med så är det arbetsrätten. Ofta en bedrövlig kunskap om det ute.
Vi är bra på att hantera ”mellanmänskliga relationer” och ska fortsätta med det, ekonomerna är bra på att hantera ekonomi. Den ekonomi som vi behöver tycker jag den Norske psykologen Jörgen Oom står för ”Proud people perform” och vi inom HR ser till att företaget/organisationen har ”proud people”
Följ mig gärna på facebook. http://www.facebook.com/HRakuten
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
Postat av: Therese
(http://www.committedpeople.wordpress.com)
2012-08-29 08:46:40 -
Jag håller med. Det finns en del i vår funktion och profession som ger att ett visst ekonomiskt kunnande och kanske fämst ekonomiskt tänk kan gynna oss och göra HR funktionen mer framgångsrik. Men, stödfunktionerna är ju fler än HR och ekonomi är ju en av dem. Ett gott samarbete mellan HR, ekonomi och också kommunkation tror jag är mer framgångsrikt än att HR funktionen själva ska utöka med denna typ av kompetens.
Jag skulle också vilja gå ett steg längre och utmana ekonomerna om den "vice VD" post som finns inom både offentlig och privat verksamhet, uttalad eller inte. En diskussion om hönor och ägg kan ju alltid kännas relevant och jag är ävertygad om att det resultat ett företag gör och hur framgångsrikt det är, är direkt avhängt av hur väl medarbetarna i organisationen presterar och levererar.
Svar:
Hej Therese. Tack för dina kloka synpunkter. Kan inte annat än hålla med dig.
Magnus Dalsvall
Postat av: Anna Nilsson
2012-09-02 12:02:59 -
Det påminner om när jag under min personalvetarutbildning fick chansen att i ett större paper intervjua en HR Business partner. Han hade två viktiga budskap och det var att man som personalvetare kan ha nytta av att förstå ekonomiska begrepp och rapporter men att det är viktigt att personalvetare "istället för att bli bleka kopior ska stå fram som unika original".
Postat av: Ulrika Brehmer
2012-09-06 09:08:51 -
Jag är också hjärtligt trött på att HR ska vara ekonomer. Vem kräver att ekonomichefen ska ha beteendevetenskaplig kompetens och HR-profil? Vi ska göra det vi är bra på, men inse att det kräver mod och uthållighet. Min erfarenhet är, precis som Thereses, att vi bygger framgångsrikt HR-arbete genom att jobba på tvären med IT, kommunikation och ekonomi. PA-utbildningen borde dock förstärkas med mer arbetsrätt och personalekonomi.
Sen måste man ha klart för sig att det krävs arbetslivs- och organisationserfarenhet för att bli en bra personalare. Jag tycker att det finns en övertro på att människor kommer som färdiga produkter från högskolan och att vi kan rekrytera exakt rätt person. Förr lärdes man upp mer på företaget, vilket också bygger lojalitet och långsiktighet - alltså en god investering.
Postat av: Fredrik Nillenstedt, Drive Management
(http://www.drive.se)
2012-09-06 13:51:38 -
Poängen med nyckeltal kanske handlar om att ha RÄTT nycketal – dvs nyckeltal som verkligen bidrar till att följa upp, utveckla och fokusera den dagliga verksamheten att uppnå den output vi önskar?
mvh // Fredrik, Drive Management
Postat av: Mårten Westberg
(http://netsurvey.se)
2012-09-06 15:24:09 -
Hej Magnus,
Du har helt och hållet fel och Ann-Charlotte Billing har rätt. Ekonomin sätter ramarna för vad som är möjligt och det som görs ska få ekonomiska resultat. En personalare som inte förstår sig på ett bokslut förstår inte det sammanhang hen ska leverera i.
Postat av: Magnus Dalsvall
2012-09-11 11:52:37 -
Mårten så att förstå bokslut är viktigare än att hantera människor. Att titta på något som redan hänt är viktigare än att titta på framtiden. Jag är inte helt överens. De flesta kan också läsa ett bokslut, men det är sällan så tyst som när bokslut presenteras på ledningsgrupper. Varför anser ni då att HR ska vara ännu bättre än andra på det. Boksluten är ju också tillrättalagda siffror efter olika dispositioner. Konstigt att jag har klarat mig så bra alla år utan djuplodade kunskaper i ekonomi. Kanske det beror på att jag samarbetar istället med dom.
Postat av: Magnus Dalsvall
2012-09-11 11:54:34 -
Hej Fredrik. Men Billings resonemang var att hon tyckte att man skulle lära sig nyckeltal på universitetet. Vilket jag tycker är fel. Nyckeltal kan man lära sig i så fall på företaget.
|