#679. Signalerar policys en misstro mot medarbetarna?
2012-02-05 -
Läser i P&L att på en konferens om sociala medier i Storbritannien var det många talare som var emot att införa policys för medarbetarnas internetvanor. ”Det är som att säga till folk. Vi litar inte på dig. Och den lilla minoritet som missbrukar sociala medier kommer att göra det ändå”.
Visst kan det vara så. Ibland finns det en hysteri att ha en policy för allt. Upptäcker man att någon har gjort något fel inrättar man snabbt en policy som ska hindra det beteendet i framtiden. Antal policys växer lavinartat som alla anställda ska förhålla sig till, som kyrkoherden i Grytnäs som har 40 policys för sitt förhållningssätt i arbetet. Kommer heller inte att glömma den iver att skriva policys under fågelinfluensa perioden, t ex om att tvätta händerna!
Jag har en känsla av att det finns en övertro att policys löser alla problem och med en stor iver sätter HR igång med att försöka detaljreglera alla möjliga eller omöjliga eventualiteter. Har vi reglerat allt så är kontrollen total, men hur stelt blir det och hur ofta reviderar vi en policy egentligen?
Är det inte bättre att bygga upp ett ramverk, skriva ner vilka etiska regler/förhållningssätt som ska finnas på arbetsplatsen och ta tag i de medarbetare som missbrukar förtroendet. Bygga mer på tillit och sunt förnuft än på omfattande policydokument.
Nu åter till det där med sociala medier. Det finns många företag i dag som skriver policys för att reglera eller till och med förbjuda användandet av sociala medier, samtidigt som de vill vara en attraktiv arbetsgivare. Då kan det vara bra att veta i alla fall om man vill ha in unga talanger i företaget så visar den här undersökningen att 56% av unga talanger inte kan tänka sig att arbeta i ett företag/organisation som förbjuder användandet av sociala medier. Undersökning gjord av Cisco.
Följ mig gärna på facebook http://www.facebook.com/HRakuten
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
Postat av: Mårten Westberg
(http://www.netsurvey.se/blogg)
2012-02-06 13:54:06 -
Bra inlägg!
Det är viktigt att förstå att varje enskild "nej-policy" också kommunicerar en brist på förtroende. Det är helt oundvikligt.
Postat av: Magnus Dalsvall
2012-02-06 16:32:39 -
Tack Mårten.
Du har själv en suverän blogg http://www.netsurvey.se/blogg. Här duckar HR, men det skulle behövas en diskussion. Har puffat din blogg på fb bland annat.
Postat av: Mona Bjuren
2012-06-01 00:11:46 -
Jag tycker att en policy är ett förtydligande från företaget vad som accepteras och vad som inte accepteras. För mig är det bara fördelar. Om policyn inte fanns så finns det lika många åsikter som det finns anställda om vad som borde gälla, men istället gäller inget. Nä, det är bra med policies tycker jag. Man brukar behöva några st i alla fall. Som ny i en organisation kan man snabbt ta ställning om man kan ställa upp på dem eller inte. Vissa företag kanske ha fler än vad jag tycker är rimligt och då kan jag välja att byta företag.
|