#709. Sitter du fast i internetbubblan?
2013-05-22 - Idag översvämmas vi av olika social media experter som på olika mer eller mindre förträffliga sätt berättar för oss hur vi ska utnyttja internet och sociala medier så mycket som möjligt.
Möjligheterna är nästan oändliga och budskapet att det gäller att hänga med om du ska ha en chans att synas i framtiden. Det jag kan sakna är den totala avsaknaden av analys och kritik och det är inte lätt att kritisera sociala medier utan att nästan bli idiotstämplad och som bakåtsträvare. Vilket jag märkte när jag kritiserade hajpen med rekrytering via sociala medier.
Därför vill jag direkt här meddela att jag verkligen älskar internet och sociala medier och använder förmodligen alldeles för mycket tid till det.
Det är nu främst tre saker som jag funderar på.
1. Den personliga integriteten kan vi glömma. Big Data är insamling av en massa uppgifter om dig. Vi lämnar digitala spår överallt som samlas in och sparas eller säljs till olika företag som mer vill rikta sin marknadsföring till sin verkliga målgrupp. Som exempel så sökte jag på nätet efter bäddsoffor. Helt plötsligt så översvämmas jag av mail och annonser på facebook av just olika förslag på bäddsoffor. Efter att jag skrev in i statusraden på fb att jag var singel så översvämmas jag (som av en händelse) på fb av olika datingföretag som är specialiserad på min åldersgrupp.
2. ”Filter Bubble”. Vi ser det vi vill se. Google och facebook ser vad vi gillar, vad vi klickar på och vad vi söker efter. När vi sedan t ex googlar så får vi resultat efter våra intressen. Om två olika personer googlar samma sak får de olika resultat beroende på vad de är intresserade av. Vilket gör att en massa information väljs bort eller inte visas och sådant kan göra mig orolig. Blir det inte väldigt mycket likriktning då, ungefär som att omge sig i ledningsgruppen av bara ja-sägare.
3. Internet är ju en otrolig möjlighet att koppla samman olika människor, sprida information. Men om det kommer in filter som gör att jag bara ser det jag gillar då kommer utvecklingen och debatten att förtvina. Vi pratar mångfald i andra sammanhang här blir det mer en sammankoppling av likasinnade. Och mer enfald än mångfald.
Jag anser att det är viktigt att vi är medvetna om hur och var utvecklingen är på väg, går förmodligen inte att bromsa och ska inte det heller. Men vi måste vara mer ”källkritiska” och medvetna om vad som sker runt oss.
Eli Pariser gav en suverän belysning om fenomenet på ett TED –föreläsning.
Idag översvämmas vi av olika social media experter som på olika mer eller mindre förträffliga sätt berättar för oss hur vi ska utnyttja internet och sociala medier så mycket som möjligt.
Möjligheterna är nästan oändliga och budskapet att det gäller att hänga med om du ska ha en chans att synas i framtiden. Det jag kan sakna är den totala avsaknaden av analys och kritik och det är inte lätt att kritisera sociala medier utan att nästan bli idiotstämplad och som bakåtsträvare. Vilket jag märkte när jag kritiserade hajpen med rekrytering via sociala medier.
Därför vill jag direkt här meddela att jag verkligen älskar internet och sociala medier och använder förmodligen alldeles för mycket tid till det.
Det är nu främst tre saker som jag funderar på.
1. Den personliga integriteten kan vi glömma. Big Data är insamling av en massa uppgifter om dig. Vi lämnar digitala spår överallt som samlas in och sparas eller säljs till olika företag som mer vill rikta sin marknadsföring till sin verkliga målgrupp. Som exempel så sökte jag på nätet efter bäddsoffor. Helt plötsligt så översvämmas jag av mail och annonser på facebook av just olika förslag på bäddsoffor. Efter att jag skrev in i statusraden på fb att jag var singel så översvämmas jag (som av en händelse) på fb av olika datingföretag som är specialiserad på min åldersgrupp.
2. ”Filter Bubble”. Vi ser det vi vill se. Google och facebook ser vad vi gillar, vad vi klickar på och vad vi söker efter. När vi sedan t ex googlar så får vi resultat efter våra intressen. Om två olika personer googlar samma sak får de olika resultat beroende på vad de är intresserade av. Vilket gör att en massa information väljs bort eller inte visas och sådant kan göra mig orolig. Blir det inte väldigt mycket likriktning då, ungefär som att omge sig i ledningsgruppen av bara ja-sägare.
3. Internet är ju en otrolig möjlighet att koppla samman olika människor, sprida information. Men om det kommer in filter som gör att jag bara ser det jag gillar då kommer utvecklingen och debatten att förtvina. Vi pratar mångfald i andra sammanhang här blir det mer en sammankoppling av likasinnade. Och mer enfald än mångfald.
Jag anser att det är viktigt att vi är medvetna om hur och var utvecklingen är på väg, går förmodligen inte att bromsa och ska inte det heller. Men vi måste vara mer ”källkritiska” och medvetna om vad som sker runt oss.
Eli Pariser gav en suverän belysning om fenomenet på ett TED –föreläsning. http://www.ted.com/talks/eli_pariser_beware_online_filter_bubbles.html
Se gärna på den, tankeväckande och bra.
Följ mig gärna på min gilla sida fb för mer diskussioner. http://www.facebook.com/HRakuten
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
|