#709. Sitter du fast i internetbubblan?

2013-05-22 -

Idag översvämmas vi av olika social media experter som på olika mer eller mindre förträffliga sätt berättar för oss hur vi ska utnyttja internet och sociala medier så mycket som möjligt.

Möjligheterna är nästan oändliga och budskapet att det gäller att hänga med om du ska ha en chans att synas i framtiden. Det jag kan sakna är den totala avsaknaden av analys och kritik och det är inte lätt att kritisera sociala medier utan att nästan bli idiotstämplad och som bakåtsträvare. Vilket jag märkte när jag kritiserade hajpen med rekrytering via sociala medier.

Därför vill jag direkt här meddela att jag verkligen älskar internet och sociala medier och använder förmodligen alldeles för mycket tid till det.

Det är nu främst tre saker som jag funderar på.

1.     Den personliga integriteten kan vi glömma. Big Data är insamling av en massa uppgifter om dig. Vi lämnar digitala spår överallt som samlas in och sparas eller säljs till olika företag som mer vill rikta sin marknadsföring till sin verkliga målgrupp. Som exempel så sökte jag på nätet efter bäddsoffor. Helt plötsligt så översvämmas jag av mail och annonser på facebook av just olika förslag på bäddsoffor. Efter att jag skrev in i statusraden på fb att jag var singel så översvämmas jag (som av en händelse) på fb av olika datingföretag som är specialiserad på min åldersgrupp.

2.     ”Filter Bubble”. Vi ser det vi vill se. Google och facebook ser vad vi gillar, vad vi klickar på och vad vi söker efter. När vi sedan t ex googlar så får vi resultat efter våra intressen. Om två olika personer googlar samma sak får de olika resultat beroende på vad de är intresserade av. Vilket gör att en massa information väljs bort eller inte visas och sådant kan göra mig orolig. Blir det inte väldigt mycket likriktning då,  ungefär som att omge sig i ledningsgruppen av bara ja-sägare.

3.     Internet är ju en otrolig möjlighet att koppla samman olika människor, sprida information. Men om det kommer in filter som gör att jag bara ser det jag gillar då kommer utvecklingen och debatten att förtvina. Vi pratar mångfald i andra sammanhang här blir det mer en sammankoppling av likasinnade. Och mer enfald än mångfald.

Jag anser att det är viktigt att vi är medvetna om hur och var utvecklingen är på väg, går förmodligen inte att bromsa och ska inte det heller. Men vi måste vara mer ”källkritiska” och medvetna om vad som sker runt oss.

Eli Pariser gav en suverän belysning om fenomenet på ett TED –föreläsning.

Idag översvämmas vi av olika social media experter som på olika mer eller mindre förträffliga sätt berättar för oss hur vi ska utnyttja internet och sociala medier så mycket som möjligt.

Möjligheterna är nästan oändliga och budskapet att det gäller att hänga med om du ska ha en chans att synas i framtiden. Det jag kan sakna är den totala avsaknaden av analys och kritik och det är inte lätt att kritisera sociala medier utan att nästan bli idiotstämplad och som bakåtsträvare. Vilket jag märkte när jag kritiserade hajpen med rekrytering via sociala medier.

Därför vill jag direkt här meddela att jag verkligen älskar internet och sociala medier och använder förmodligen alldeles för mycket tid till det.

Det är nu främst tre saker som jag funderar på.

1.     Den personliga integriteten kan vi glömma. Big Data är insamling av en massa uppgifter om dig. Vi lämnar digitala spår överallt som samlas in och sparas eller säljs till olika företag som mer vill rikta sin marknadsföring till sin verkliga målgrupp. Som exempel så sökte jag på nätet efter bäddsoffor. Helt plötsligt så översvämmas jag av mail och annonser på facebook av just olika förslag på bäddsoffor. Efter att jag skrev in i statusraden på fb att jag var singel så översvämmas jag (som av en händelse) på fb av olika datingföretag som är specialiserad på min åldersgrupp.

2.     ”Filter Bubble”. Vi ser det vi vill se. Google och facebook ser vad vi gillar, vad vi klickar på och vad vi söker efter. När vi sedan t ex googlar så får vi resultat efter våra intressen. Om två olika personer googlar samma sak får de olika resultat beroende på vad de är intresserade av. Vilket gör att en massa information väljs bort eller inte visas och sådant kan göra mig orolig. Blir det inte väldigt mycket likriktning då,  ungefär som att omge sig i ledningsgruppen av bara ja-sägare.

3.     Internet är ju en otrolig möjlighet att koppla samman olika människor, sprida information. Men om det kommer in filter som gör att jag bara ser det jag gillar då kommer utvecklingen och debatten att förtvina. Vi pratar mångfald i andra sammanhang här blir det mer en sammankoppling av likasinnade. Och mer enfald än mångfald.

Jag anser att det är viktigt att vi är medvetna om hur och var utvecklingen är på väg, går förmodligen inte att bromsa och ska inte det heller. Men vi måste vara mer ”källkritiska” och medvetna om vad som sker runt oss.

Eli Pariser gav en suverän belysning om fenomenet på ett TED –föreläsning. http://www.ted.com/talks/eli_pariser_beware_online_filter_bubbles.html

Se gärna på den, tankeväckande och bra.

Följ mig gärna på min gilla sida fb för mer diskussioner. http://www.facebook.com/HRakuten

 


Permalink   Allmänt  
 
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.

Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


 Bloggens startsida
Till bloggens startsida
 Senaste inläggen
#744 sista bloggen på P&L

#743. Vad väljer/föredrar HR - människa eller system?

#742 Lugnt på jobbet för en aktivare fritid?

# 741. Öka effektiviteten men glömmer vi människan?

#740 Snälla kan vara farligare!

 Arkiv
Oktober 2014

September 2014

Augusti 2014

Juli 2014

Juni 2014

Maj 2014

Mars 2014

Februari 2014

Januari 2014

December 2013

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Augusti 2013

Juli 2013

Juni 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

Januari 2013

November 2012

September 2012

Augusti 2012

Juli 2012

Juni 2012

Maj 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

Januari 2012

December 2011

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Augusti 2011

Juli 2011

Juni 2011

Maj 2011

April 2011

Mars 2011

Februari 2011

Januari 2011

December 2010

November 2010

Oktober 2010

September 2010

Augusti 2010

Juli 2010

Juni 2010

Maj 2010

April 2010

Mars 2010

Februari 2010

Januari 2010

December 2009

November 2009

Oktober 2009

September 2009

Augusti 2009

Juli 2009

Juni 2009

Maj 2009

April 2009

Mars 2009

Februari 2009

Januari 2009

December 2008

November 2008

Oktober 2008

September 2008

Augusti 2008

Juli 2008

Juni 2008

Maj 2008

April 2008

Mars 2008

Februari 2008

Januari 2008

December 2007

November 2007

Oktober 2007

September 2007

Augusti 2007

Juli 2007

Juni 2007

 Favoritlänkar
DN-artikeln

Facebooksidan

HR-akuten

HRsociety

Noden

 Sök på Magnus HR-blogg
 
 Magnus HR-blogg
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige, BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
HRsociety är tidskriften Personal & Ledarskaps digitala mötesplats och presenteras i samarbete med Sveriges HR-förening.
Frågor om annonsering och nyhetsbrev besvaras av Fredrik Johnsson på Annonshuset AB, tel. 08-662 75 04.
Frågor om HRsocietys Internetverksamhet skickas till [email protected] eller ring 08-545 684 01.

Övriga frågor hänvisas till Personal & Ledarskap eller Sveriges HR-förening.


Bloggtoppen.se