Jag får alltför ofta höra av ungdomar som jobbar på Tele Marketing företag och deras ibland nästan slavliknande arbetsförhållanden. Värst utsatta är nog dom som via relativt små bemanningsföretag utlånas till TM företag. Dom här mindre bemanningsföretagen har ingen susning om arbetsrätt och HR men dom är desto bättre på att räkna!
Jag har hört historier om unga som får gå på dagen om dom inte uppfyllt dagens försäljningsmål, eller på något annat sätt fallit i onåd hos gruppledaren. Där offentlig kritik är mer regel än undantag och de verkar leva efter filiosfin ”Management By Fear” Ständiga hemliga avlyssningar av kundsamtal där feedbacken från dom verkar mer gå ut på att kritisera än att utveckla. Klimatet verkar många gånger olidligt och det byggs in en osäkerhet/rädsla hos ungdomarna genom att enbart ge kritik och aldrig beröm. Berömmet menar man är att man får arbeta kvar. Stressen av att hela tiden mätas på en massa kontrollpunkter som samtalaets längd, merförsäljning med mera. Det verkar som Ryanairs personalpolitik är den som härskar inom den här branschen. Här utnyttjar man desperata arbetslösa ungdomar som går långt över gränsen av vad som borde vara tillåtet, för att sedan gå ut och klaga på att de har så svårt att få ungdomar att ta de här jobben, att ungdomarna är lata osv. Tacka för att de har svårt att bemanna sina tjänster de har ju själva skapat en dålig image och klimat. Sedan har vi en ytterligare aspekt. Vi som vuxna som får dessa samtal. Det pågår en social tävlan om vem som kan vara dummast eller mest förnedrande mot den som ringer. Tips på hur man är mest avspisande och förlöjligande av Tele Marketing säljaren som man sedan sprider på fb och twitter till allmän beskådan. Jag kallar det mobbning. Jag vill inte delta i något sådant, även om jag ibland ogillar att bli uppringd. Man kan faktiskt visa lite vuxenvett och bete sig som en medmänniska istället.
Sedan finns det seriösa TM företag, men jag är rädd att dessa andra uppstickare som använder ”slavkontrakt” och har en personalpolitik som vi inte ens skulle acceptera på 30-talet dumpar marknaden och inköparna går ju oftast på pris. Så ett litet upprop bland inköpare och HR-personer är att syna företaget i sömmarna vad dom egentligen går för och anlita enbart sådana som har en bra personalpolitik.
Ni får gärna skicka historier om vad ni har hört och varit med om. Tycker att den här marknaden luktar lite illa och vi borde synliggöra de dåliga arbetsgivarna och lyfta fram de seriösa. Sedan tänk på hur vi hanterar samtalen, även om de ringer kl 21.00 på fredagkvällen. Dom kanske inte har något val . Tänk som om eran son eller dotter satt och ringde, hur skulle ni vilja att hon/han blev bemött?
Följ mig gärna på mig gillasida på fb för vidare diskussioner. www.facebook.com/HRakuten