#737. En naiv syn på HR-arbete i semestertider?
Nu så börjar allt fler planera inför sina semestrar och en del bemanningsföretag vädrar extrapengar och positionerar ut sig för att erbjuda semestervikarier. En annons som jag såg i dagens (25 mars) i SvD fick mig att fundera lite.
Rubriken löd. ”Hinner du som arbetar med HR ta semester i sommar?” Företaget erbjuder bland annat HR Managers och HR Business Partners att kunna ta semester i lugn och ro medan dom sköter ruljansen under semestern. Men är det så lätt att hoppa in och ta över en HR Manager eller en Business Partners arbetsuppgifter, kontaktnät, relationer, pågående ärenden och processer under en semestermånad.? Har HR-arbetet blivit så standardiserat att det med lätthet kan överföras till externa konsulter medan ordinarie befattningsinnehavare tar sin välförtjänta semester?
Nej så långt tror jag inte att det har gått i dom flesta HR-organisationer och att det här företaget bygger sin verksamhet på en väldigt naiv syn, eller varför inte en felaktig syn på vad HR-arbetet innebär i vardagen.
En HR Business Partner eller en HR Manager eller egentligen all HR-personal ska fungera som organisationens nervsystem, blodomlopp som man inte ersätter så lättvindigt. Eller är det som den här annonsen antyder att HR-professionen är en lätt utbytbar del? Sedan är det ju helt klart att HR inte ska känna sig oersättliga för det är ju ingen, och visst ska man kunna ta semester utan att verksamheten rasar, men då är det vanlig planering och framförhållning som gäller. Det är inte bara att lämna över en stafettpinne till någon annan under några semesterveckor som det här HR-företaget tycks tro.
Följ mig gärna på fb https://www.facebook.com/HRakuten