Friskvård med tveksam effekt
2007-11-02 - I går kom en bilaga med SvD om personal & hälsa en guide till friska medarbetare och ökad lönsamhet. Jag kommer ihåg från min tid som personalchef hur man dagligen fick samtal från konsulter som lovade att sjukskrivningstalen skulle sjunka, långtidssjukskrivningarna skulle elimineras och allt skulle vara så lönsamt. Men är det verkligen så? Jag drar mig till minnes en undersökning som var i Umeå kommun (tror jag) där ett försvarligt antal miljoner satsades i ett friskvårdsprojekt över ett antal år. Resultat sjukskrivningarna ökade. Samma sak gjordes i ett antal kommuner i Stockholmsområdet, resultat ett omfattande dokumentationsarbete och ett tjockt arbetshäfte, men sjukskrivningarna låg kvar på samma nivå. Jag fick bland annat besök av en konsult som bedrivit ett stort projekt med hemtjänsten i Malmö, vid frågan om sjuktalen minskat efter projektet blev svaret nej. Slutligen i dagarna så avslutades ett projekt i en mindre kommun i västra Stockholm där man kunde konstatera att det inte var någon skillnad mellan de som varit inne i projektet som hade full uppbackning av expertis och kontrollgruppen som hade löpt på som vanligt. Projektet lades ner efter två år med summeringen att det inte spelade någon roll att de plöjt ner flera miljoner extra i experthjälp. Något annat måste till. Det här är en viktig fråga och ingen kvick fix, det tar tid och jag tror orsakssammanhangen är mer komplexa än att ordna friskvårdstimme, gympass, rehabilitering, chefen som ringer hem och så vidare. Igår var jag inne på Hrsociety och stod och småpratade med Tommy Iseskog och Marie Hallander-Larsson där Marie berättade att brevbärarna var en förhållandevis rätt nöjd arbetsgrupp. De är faktiskt en av de få yrkesgrupper som kan stämpla ut när de går hem från arbetet och hur många kan göra det? Tommy drog parallellen med det gamla bondesamhället där man också fick ett avslut i arbetet. Idag är det många som har svårt att släppa arbetet när man har stämplat ut. Kan all utbrändhet vi ser idag vara ett resultat av vårt tjänstesamhälle? Jag tror att orsaken till många sjukskrivningar kan vi hitta på allt högre prestationskrav, högre ansvar men lite befogenhet, oklara beslutsvägar och flummiga organisationer, brist på tillit och respekt och att ekonomin är överordnad personalen. Kommer vi in och arbetar där kan kanske sjuktalen minskar, har svårt att tro på att det finns en enkel snabb lösning.
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
Postat av: Camilla
2007-11-02 16:16:08 -
Har faktiskt inget annat att säga idag än att jag håller med dig till fullo Magnus.
Postat av: Magnus Dalsvall
2007-11-02 16:31:43 -
Hej Camilla. Tack för din kommentar och kul att du håller med. Ha nu en riktigt trevlig helg.
Postat av: Camilla
2007-11-03 10:50:20 -
Det samma Magnus!
Postat av: Kjelle
2007-11-05 06:12:28 -
Det handlar en del om organisationens möjlighet att säga: "Nu har du gjort ditt- nu har du fri tid". I dag är redan rätt små organisatio0ner en komplex röra av processer, projekt, nätverk, kvalitetssystem etc. Även om någon del i systemet kan sätta gränser för individens insats, lär inte systemet som helhet kunna göra det. Den enda som kan sätta gränsen är troligen individen själv. Säga nej - från individualitetsmarkering till överlevnadsstrategi. Och - Magnus - hur hanterar HR ambitiösa människor som har uppfattningar om gränsdragningar mellan sig själva och organisationen - blir man rädd då? Vill man undvika den typen av konflikter också?
Postat av: Magnus Dalsvall
2007-11-05 06:53:47 -
Hej kjell Sspännande fråga. Jag kan tänka mig att uppfattningen kan bli två olika. 1. att personen har en stor integritet som man uppskattar. 2. att personen inte riktigt satsar i företaget och då blir man rädd. HR vill väl undvika alla konflikter, det är emot deras natur = konflikträdda.
|