Fyra kännetecken
2007-10-26 - En amerikansk forskare, Werner Bennis ,intervjuade framgångsrika ledare och fann fyra gemensamma nämnare. Allt enligt Kaj Pollak Jag tycker att det är enkelt och lätt att ta till sig och allt som inte är för teoretiskt och tillkrånglat har mycket lättare att få genomslag. 1. De visste alla vad de var bra på och vad de inte var bra på. 2. Om de befann sig någonstans (på ett jobb, i ett sällskap, i en relation) där de upplevde att de inte var respekterade - så flyttade de till ett annat ställe - där de upplevde sig högt värderade och var omtyckta. 3. De var alla bra lyssnare 4. De hade alla minst en relation med någon som de kunde vara absolut uppriktiga emot. Hur många är det inte som känner en olust att gå till jobbet, känner bristen på respekt men knyter näven i fickan och är kvar men mår väldigt dåligt istället för att försöka byta miljö. Hur många av våra ledare har någon som de kan vara absolut ärliga och uppriktiga emot. Inte ta hänsyn till en politisk korrekthet eller riskera att bli utelämnad. Att vara en god lyssnare är kanske en egenskap som kommer mer i skymundan idag, stress, kvartalshets och dålig bemanning gör att tiden inte finns att lyssna
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
Postat av: Camilla
2007-10-30 08:29:43 -
Lite intressant med just punkt 1 tycker jag.
Med tanke på att vi redan i skolan lär oss att fokusera på och utveckla just det vi INTE är bra på....vad fostrar det isåfall för framtida ledare?
Som ledare bör istället din styrka vara att omge dig med bra medarbetare som kan det du är mindre bra på, delegera ansvaret till dem och fokusera på det du är bra på. Hur många gör faktiskt det?
Punkt 2 är livsviktig. Vet själv vad det gör för arbetsmoral och självkänsla att arbeta inom en jobbsektor där man inte värderas högt alls...jag bytade karriär och läste HR istället.
Punkt 3 håller jag med dig helt om Magnus. Svårt att vara en bra lyssnare under stressade förhållanden.
Punkt 4. Också intressant med tanke på att man som ledare ofta är väldigt ensam och utsatt i sin position. Ett gott nätverk tror jag är lösningen på det problemet.
Postat av: Magnus Dalsvall
2007-10-30 21:54:05 -
Hej Camilla Tack för dina kommentarer. Håller med dig gällande punkt ett. Varför fokusera på det vi INTE är bra på utan lyfta fram det vi ÄR bra på. Sedan när det gäller punkt två så finns det alldeles för många människor som försöker övervintra i en organisation som de inte uppskattas eller trivs i. De skulle förmodligen få ett helt annat liv om de bytte jobb. Hoppas att en arbetskraftbrist hjälper dem att våga ta steget att söka något nytt.
|