Håller du vad du lovar?
2008-08-28 - I vår strävan att framstå som en attraktiv och spännande arbetsplats, visar vi gärna upp bilder av unga, snygga, glada personer i annonser och foldrar som ska föreställa arbetande på arbetsplatsen. Blir det inte lite skevt när det sen visar sig att medelåldern ligger på kanske 50 år? Samma sak gäller den profil som man vill visa upp på företaget som exempelvis, "spännande, utvecklande, möjligheter och roligt" . När verkligheten är mer åt "standardiseringar, kontroll, effektivitet och besparingar". Är det ett acceptabelt sätt att "lura" in talangerna? och lite av självbedrägeri. När jag är ute och pratar i frågan får jag ofta kommentaren från personalfolk att visst organisationen har stelnat, ramarna är snäva och det finns många trötta. Men vi hoppas att den nya generationen ska ändra på det därför visar vi upp annonser med unga glada människor trots att verkligheten ser annorlunda ut. Är det då inte väl stora krav som vi ställer på våra nyanställda att ändra en helt förstelnad kultur och hur kommer det att tas emot i verksamheten? Alla som har arbetat med organisationsförändringar och kulturförändringar vet att det är väldigt stela och sega strukturer som inte förändrar sig över en natt. Har inte personalavdelningen som experter i frågan ett ansvar att det har blivit som det har blivit, vad gör då en nyanställd för skillnad? Den nyanställde 80-talisten lär väl i bästa fall (om den inte slutar) bli indoktrinerad och anpassad till organisationen som alla andra.
I övrigt rekommenderar jag att du också anmäler dig som abonnent på nodens kostnadsfria trendspaningsbrev "Veckan trender & Tecken" som utkommer varje fredag. Anmäl dig här! http://www.noden.se/vtt
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
|