IKEAs heliga fikaraster
2008-01-31 - Ikeas expansion de senaste åren har varit den snabbaste i företagets historia. Nyckeln till framgång är att medarbetarna delar med sig av sin kunskap, både misslyckanden och framgångar, enligt företagsekonomen Anna Jonssons nya avhandling. Som Gisela studentbloggaren skrev om tidigare.hrsocietystudent.blogg.se/1201275372_kun...fring_fram.html Men Ikea är även bra på att rekrytera medarbetare som delar företagets värderingar och man satsar medvetet på att hitta personer som är nyfikna och ifrågasättande.. Anna Jonsson menar vidare att fikarasterna är heliga på Ikea. I Japan berättades det att det var på fikarasterna de lärde sig allra mest. Där passade äldre medarbetare på att dela med sig av sina erfarenheter. Läs artikeln från chef till chef HÄR Jag tror att många här behöver fundera på vad de ska göra med fikarasterna istället för att ständigt ondgöra sig över dem. Det finns många exempel på chefer som aldrig sätter sin fot i fikarummet med personalen. Vill väl visa en distans eller försöka påskina att han/hon har viktigare saker för sig. Lär lite av Ikea även här.
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
Postat av: gisela
(http://hrsocietystudent.blogg.se/1201275372_kunskapsverfring_fram.html)
2008-01-31 08:53:56 -
inte för att vara en nörd, men gör gärna en trackback till mig eftersom jag skrev om det tidigare i veckan. :P http://hrsocietystudent.blogg.se/1201275372_kunskapsverfring_fram.html
Postat av: Magnus Dalsvall
2008-01-31 10:10:04 -
Självklart, ber om ursäkt missade det när jag kastade iväg bloggen.
|