Regelstyrningens tid?

2008-09-25 -

Att lean-tänkandet är regelstyrt vet vi, men tittar vi ut lite mer så ser vi ytterligare tendenser. Läste i förra numret av P&L att det sitter 400 personer världen över för att ta fram en ISO-standard som ska kunna användas inom HR-området. Nu vill några skapa en auktorisation av HR-yrket.  Finns det ett problem med identifikationen och trovärdigheten inom HR, eller är det arbetslösa "strukturkonsulter" som vill ha något att göra?


Permalink   Företagande  
 
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.

Postat av: Linus Larsson
2008-09-25 12:21:19 - Att associera regelstyrning med lean är en ny infalls vinkel som jag hittills inte stött på. Min förståelse av vad lean konceptet handlar om motsäger att det handlar om regelstyrning. Snarare handlare det om att ”mjuka” upp gamla historiska beteende mönster som nu blivit bli mer eller mindre permanentade såsom ”regler och direktiv”. Jag har sett det i många industrier och blir lika glad varje gång jag kan bistå medarbetare och ledare i dessa organisationer att ifrågasätta detta. Ta bara exemplet:

Varför har Ida många högar? För hon har fler ärenden än de andra medarbetarna.

Varför har Ida så många ärenden? För Ursula, Nils och Karin låter deras ärenden gå via Ida.

Varför skickar Ursula, Nils och Karin alla deras ärenden till Ida? För Ida är den enda, som kan genomföra komplexa beräkningar av pensioner.

Varför är Ida den enda, som kan genomföra komplexa beräkningar? För att Ida är den enda, som har gått kursen ”komplex beräkning”.

Varför är Ida den enda, som har gått kursen ”komplex beräkning”? För tilldelningen av kurser blev baserad utifrån mängden pensioner 2006.



För att framgångsrikt lyckas med ett framgångsrikt introducerande och praktiserande av lean inom HR eller för den delen inom vilken annan del av organisationen krävs det att man standardiserar sitt sätt att arbeta. Att tala om industrialisering av HR processer upplevs kanske för en del som kreativitets hämmande. Det goda med industrialisering av dessa processer är att det driver på standardisering av det administrativa kontorsarbetet. Det är inte rationellt att varje medarbetare själv ska uppfinna eller utveckla sin egen arbetsmetod och rutin. Det måste vara rationellare att tillsammans utifrån kundernas behov definiera hur arbetet ska utföras i de administrativa HR processerna för att sedan tillämpa det på ett koncistent. Det är först då som förutsättningar ges för att utveckla arbetet och att stabilisera prestationerna så att enhetliga och goda resultatet uppnås.



Administrativ verksamhet tenderar att vara regelstyrd. Inte minst gäller det för administrerande av stats- landstings- och kommunförvaltning. Att tillåta sig inspireras av lean filosofin i dessa miljöer och verkligen ifråga sätta värdet för kunden och sedan eliminera all administration som inte skapar värde tror jag är mycket viktigt för att få verksamheter att blomstra.



Att som ansvarig för HR handlar det nu inte om att sticka ned huvudet i sanden som en struts och blunda för hur kärnverksamheten i företag och organisationer utvecklar sig. Många av företagen som dagligen kämpar ute på marknaderna under stenhårt konkurrenstryck har sedan länge av sina kunder ”tvingats” att ISO certifiera sina kärnprocesser. Nu när de börjar ställa motsvarande krav på sina leverantörer (även de interna) gäller det att handla med ett öppet sinne. Ingen vill väl att hanteringen av HR ska ske slumpmässigt? Att välja ett struts scenario leder bara till olycka.



Jag tycker det är mycket bra att du Magnus lyft upp uppfattningen om att lean tänkandet är regelstyrt och hoppas att fler engagerar sig i denna diskussion då jag tror att detta är en missuppfattning.









Postat av: Kurt-Ove Åhs
2008-09-25 14:24:04 - Att koppla ihop Lean med regelstyrning är inte den koppling som jag ser. Jag ser heller inte Lean inom HR i likhet med att införa stämpelklocka och Taylorism. Lean inom HR handlar om, i sin enkelhet, att frigöra tid för komplexa arbetsområden och förenkla hanteringen av återkommande och enklare arbetsuppgifter. Det handlar också om att använda varje persons kompetens på rätt sätt. Min erfarenhet bygger på många personers frustration inom HR för otydliga och gammalmodiga processer där cheferna allt som oftast inte kan delta därför att det saknas tydliga ansvarsgränser mellan linjen och HR. Även inom HR måste tydligheten förbättras. Det är också min övertygelse att tydliga roller och processer frigör energi och hälsa vilket bidrar positivt till mera komplexa utmaningar. Lean in HR handlar inte om regelstyrning! Det handlar om att jobba smartare och att delta i utvecklingen av affärsstrategin.

Postat av: Magnus Dalsvall
2008-09-26 11:00:35 - Hej Linus och Kurt-Ove

Vad kul att ni responderade på min blogg. Det finns alltid två sidor av ett mynt och jag upplever att det finns en byråkratiseringsvåg som är på väg in, där lean är en av alla metoder. Toyota modellen eller Lean-modellen framtagen för en industriproduktion i Japan med sin specifika företagskultur kan lätt bli om man inte är uppmärksammad när den förs över i jänsteproduktion "lean and mean". Sen är jag tveksam till att HR-arbetet så många gånger är en repetetiv sysselsättning som lämpar sig fullt ut för ett leantänkande. Naturligtvis måste även HR-arbetet förbättras och onödiga arbeten och dubbelarbeten om det förekomer ska tas bort, men det kan man komma tillrätta med genom många olika metoder. I vanliga traditionella HR-tjänster ingår service mot chefer som en rätt stor ingridiens och service i sig innebär en rätt så stor flexibilitet då alla människor är olika, vilket i alla fall jag ser svårt att införa i en process.

Sen är det ett fenomen som jag tycker mig se, rätt eller fel med det stora ropet efter lean och samtidigt vill många införa stämpelklocka, detaljstyrda processer med mera. Kvartalsekonomin ställer snabba/säkra krav på kontroll, var har de mjuka värdena tagit vägen? Tillit och empati två ord som försvinner i debatten.

Men det är bra att det fungerar hos er och man ska jobba med det man tror på är bäst för sin verksamhet, men jag har alltid haft svårt att se en metod som någon sorts tulipanaros som ställer allt tillrätta.

Postat av: Magnus Dalsvall
2008-09-26 11:14:15 - Vad kul med respons, men leanförsespråkarna brukar vara bra på det. Tycker att det behövs en debatt om detta fenomen som nu komer i en tid med ökad byråkratisering och rop på mer kontroll. Lean som kommer från Toyotamodellen bygger från grunden på en helt annorlunda kultur än den som vi har av tradition i Sverige. Den kan säkert och det tror jag ni är förespråkare för att införa på ett bra sätt, men det är ändå värt att höja ett varningens finger så att det inte blir en "lean and mean" metod.

När det sedan gäller HR sitter många med att till stor del vara en service till linjecheferna. Att prcessa in service tror jag är svårt då människor skiljer sig åt mot varandra. Det finns i alla fall en stor risk att det blir både stelt och byråkratiskt vilket jag i alla fall har sprungit på.

Alla metoder kan rätt införda vara en bra händelse i ett företag eller organisation och naturligtvis ska man undvika onödigt arbete och dubbelarbete. Men jag har lite svårt att se en metod som en "tulipanaros" lösa alla problem utan jag tror det hänger mycket på hur klimatet och kulturen i företaget ser ut. Sedan saknar jag alltmer de gamla hederliga orden tillit och empati i dagens organisationsdebatt.



Postat av: Magnus Dalsvall
2008-09-26 11:16:02 - Snacka om onödigt jobb, fick skriva inlägget två gånger för att sedan se att det blev två publiceringar. Kanske behov av en line process?

Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


 Bloggens startsida
Till bloggens startsida
 Senaste inläggen
#744 sista bloggen på P&L

#743. Vad väljer/föredrar HR - människa eller system?

#742 Lugnt på jobbet för en aktivare fritid?

# 741. Öka effektiviteten men glömmer vi människan?

#740 Snälla kan vara farligare!

 Arkiv
Oktober 2014

September 2014

Augusti 2014

Juli 2014

Juni 2014

Maj 2014

Mars 2014

Februari 2014

Januari 2014

December 2013

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Augusti 2013

Juli 2013

Juni 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

Januari 2013

November 2012

September 2012

Augusti 2012

Juli 2012

Juni 2012

Maj 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

Januari 2012

December 2011

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Augusti 2011

Juli 2011

Juni 2011

Maj 2011

April 2011

Mars 2011

Februari 2011

Januari 2011

December 2010

November 2010

Oktober 2010

September 2010

Augusti 2010

Juli 2010

Juni 2010

Maj 2010

April 2010

Mars 2010

Februari 2010

Januari 2010

December 2009

November 2009

Oktober 2009

September 2009

Augusti 2009

Juli 2009

Juni 2009

Maj 2009

April 2009

Mars 2009

Februari 2009

Januari 2009

December 2008

November 2008

Oktober 2008

September 2008

Augusti 2008

Juli 2008

Juni 2008

Maj 2008

April 2008

Mars 2008

Februari 2008

Januari 2008

December 2007

November 2007

Oktober 2007

September 2007

Augusti 2007

Juli 2007

Juni 2007

 Favoritlänkar
DN-artikeln

Facebooksidan

HR-akuten

HRsociety

Noden

 Sök på Magnus HR-blogg
 
 Magnus HR-blogg
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige, BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
HRsociety är tidskriften Personal & Ledarskaps digitala mötesplats och presenteras i samarbete med Sveriges HR-förening.
Frågor om annonsering och nyhetsbrev besvaras av Fredrik Johnsson på Annonshuset AB, tel. 08-662 75 04.
Frågor om HRsocietys Internetverksamhet skickas till [email protected] eller ring 08-545 684 01.

Övriga frågor hänvisas till Personal & Ledarskap eller Sveriges HR-förening.


Bloggtoppen.se