|
Lean sänker Toyota?
2009-02-17 - Då jag inte är en överdriven entusiast över Leantänkandet som nu råder blev jag glad över att hitta en frände i Magnus Penker som skriver i sin blogg att "Har Lean tänkandet skadat Toyota mer än marknaden". För han menar att när marknaden viker så reagerar Leansystemet långsamt och framförallt så mobiliseras inte nytänkande. Se länk HÄR Nöden är uppfinningens moder och Lean gör att det inte finns en inbyggd flexibilitet och handlingsberedskap för förändringar. Leantänkandet kommer från Toyota och kan vi nu spåra den trendförändring som förutspås från det mer hårda Lean-tänkandet till ett mer mjukt och tillåtande.
I övrigt rekommenderar jag att du också anmäler dig som abonnent på nodens kostnadsfria trendspaningsbrev "Veckan trender & Tecken" som utkommer varje fredag. Anmäl dig här! http://www.noden.se/vtt
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
Postat av: Ann Fagre
2009-02-17 19:53:52 -
Postat av: Robert Kessiakoff
2009-02-20 19:04:30 -
Hej Magnus, Var och en bör välja att arbeta med de principer som tilltalar en bäst. Men man bör också se till att man har fakta innan man drar slutsatser om Lean som tanke- och arbetssätt. Att påstå att "Lean" inte kan hantera kraftiga fluktuationer i efterfrågan (både + och -) beror på bristande erfarenheter hos den som drar denna slutsats. Flera av de verksamheter vi inom Lean Concepts jobbar med befinner sig i branscher med snabba (ofta oförutsägbara) kast i efterfrågan. Dessa kast uppstår dels p.g.a. konkurrenssjäl, men även i något fall av väderleksförhållanden och andra orsaker. Utgångspunkten i ett "lean-tänk" är kundfokus och efterfrågestyrning, och systemet blir så flexibelt som du gör det till. Tunga affärssystem, hög mekaniseringsgrad/robotisering, med höga fasta kostnader till följd skapar inflexibilitet, inte ett "Lean-tänk" i sig. Hoppas att detta är något att reflektera kring.
|
|
|
|
Magnus HR-blogg |
|
|
|
|
Namn: Magnus Dalsvall
Ålder: 54 år
Jobb: HR-trendspanare, debattör i HR och partner i HR-akuten.
Snabbcv: Personalman Volvo Aero Engine, Personalchef/direktör på SAS Sverige,
BP Sweden, Telia Data, FMV och Solna stad
På gång: 2008 års HR-visionär, driver en tankesmedja och har startat ett
nätverk: Fenix- HR ut ur askan.
Privat: En son Douglas 18 år, hundägare till Ozzi en Bearded Collie
|
|
|
|