#546.Håller HR på att abdikera?
2009-10-07 - Cheferna ute på linjen ska göra så mycket HR arbete som möjligt. De ska sköta de fackliga förhandlingarna, göra jämställdhetsplaner, genomföra svåra samtal, lägga upp lönerevisionsarbetet, anställa och säga upp med mera. Allt under överseende av HR som oftast suckar över att cheferna inte klarar av det på ett tillfredställande sätt.
Vi som har utbildning på att göra de här uppgifterna och är mer eller mindre proffs på mellanmänskliga relationer står vid sidan om och i bästa fall coachar den stackars chefen som är överöst med även en massa andra icke ledarbetonade arbeten. Om vi fortsätter att skjuta bort HR jobb till cheferna till förmån för att vi vill arbeta strategiskt med andra saker, vad blir då kvar av vår plattform och existensberättigande?
Ibland ställer jag mig frågan om idéerna som råder inom HR Transformationen som merparten av alla större HR organisationer arbetar med verkligen är efterfrågade av linjecheferna och uppfyller deras behov av stöd för att kunna vara en bra chef. Är förändringsarbetet ett eget påfund och inte efterlyst av linjecheferna så kan HR ligga risigt till i en nära framtid.
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
Postat av: Mårten Westberg
(http://netsurvey.se/aktuellt)
2009-10-13 15:52:10 -
Hej Magnus,
Watson Wyatt körde en undersökning om det här för några år sen, och du har rätt. Det var ett stort glapp mellan vilken verklighet HR-cheferna såg framför sig och vilken roll linjens chefer ville ha HR i. HRT drevs nog rätt mycket av HR-chefernas önskan om att bli "mer strategiska", och ofta mindre av önskemål från HRs interna kunder.
/Mårten
Postat av: Magnus Dalsvall
2009-10-18 08:31:33 -
Tack Mårten
Då borde det vara hög tid för att ta tillbaka "förlorad" mark.
Postat av: Birgitta Andersson
2009-10-20 13:07:07 -
Hej Magnus och Mårten, Intressanta inlägg.
Jag tror HR bör tänka till nu och värna om balansen mellan det strategiska och operativa arbetet. Cheferna ska inte fråntas sitt ansvar, och inte heller kunna skjuta ifrån sig vissa frågor men de är heller inte rimligt att cheferna ska vara "specialister" inom alltför många områden.
Fick precis en inbjudan om ett HR-program som handlar om framtidens HR-arbete grundat på en undersökning där ett antal hundra HR-personer runt om i Sverige svarat på frågor kring framtidens HR. "Den stora majoriteten ser att framtidens HR kommer innebära allt mer strategiskt arbete där man på ett mer proaktivt sätt behöver verka tillsammans med ledningen för att driva verksamheten." Detta är inget nytt. HR ska vara repr i ledningen och att HR-strategin och dess aktiviteter ska stötta affärsplanen bör vara en självklarhet men i realiteten är det tyvärr inte så i alla bolag det vet vi nog alla genom de kontakter vi har.
Konstateras kan att undersökningarna visar olika resultat beroende på om det är linjecheferna eller HR som svarar på frågorna.
Från att många bolag verkat för en kanske alltför decentraliserad organisation tror jag att pendeln är på väg att svänga tillbaka något.
Följer utvecklingen med intresse.
Postat av: Magnus Dalsvall
2009-10-22 23:22:16 -
Hej Birgitta
Tack för ditt inlägg, klart intressant, men jag anser att undersökningen bygger på att "OM HR SJÄLV FÅR VÄLJA" och är inte förvånad att det skiljer sig från linjechefernas syn.
Helt rätt, HR måste tänka till och se upp.
Postat av: Jan-Erik Ekman
(http://blogg.passagen.se/vn750/)
2009-10-27 14:49:56 -
Hej Magnus,
Jag tror tyvärr att Du har rätt i att cheferna i organisationen vill ha stöd av HR, istället för att göra allt själva. Tyvärr är det väl dessutom så att alla stabsfunktioner har en tendens att "lägga ut" löpande arbete på cheferna, dvs även ekonomi, IT, logistik, Kvalitet osv.
Anledningen till att det blivit så är förmodligen högsta ledningens ambition att ha små staber. Konsekvenserna blir dock att cheferna får ägna stor del av sin tid att hantera frågor som de inte har kompetens för, och som de gör för sällan för att göra det effektivt.
Det liknar situationen att göra sig av med sekreterare och låta cheferna skriva och administrera själva.
Jag tror att HR bör "sätta ner foten" och driva frågan att cheferna behöver avlastas från allehanda adminitrativa uppgifter och ägna sig åt chefs- och ledarskap. Det övriga behöver vi ha andra kategorier anställda eller leverantörer som gör.
Jan-Erik Ekman
Postat av: Magnus Dalsvall
2009-11-02 22:38:57 -
Hej Jan_Erik
Tack för ditt inlägg. Med andra ord så mer makt till staberna, jag håller helt med dig.
|