#570. Glöm storskalsfördelar!
2010-01-21 - I affärstidningen CSR i praktiken finns en intressant intervju av Fadi Gabour, grundare och chef för mellanösterns motsvarighet till FedEx, Aramex som har sin bas i Dubai.
Du kan läsa hela intervjun HÄR
I Sverige och Europa pratar vi om CSR, eller företagens samhällsansvar, medan man i USA pratar om corporate citizenship. Alltså att istället för samhällsansvar prata om företagets medborgarskap. Det signalerar att företaget ska ta en aktiv del i samhället, precis som fysiska medborgare ska göra. Gabour säger att ”Företaget består av en samling individer, en grupp människor. Och vi tar naturligtvis med oss våra värderingar hemifrån till arbetsplatsen. Det går inte att lämna sina värderingar hemma, gå till jobbet och bete sig som en tjuv”
Aramex som har expanderat snabbt och har sedan starten 1982 växt till att bli en av världens största logistikföretag, med över 300 kontor i 200 länder.
Gabour menar att man enbart kan vara global genom att dela upp företaget i små lokala enheter. Istället för att fokusera på storskalfördelar vill man vara relevant på en lokal nivå. Detta gör bolaget mänskligt och han menar även att ”Företag har känslor” då företaget består av människor som här är lokalt förankrade så är det naturligt.
En av framgångskriterierna är att medarbetarna har en känslan av delaktighet, att få forma företaget eller samhället man är en del utav.
1 .Så glöm storskalsfördelar
2. Se till att finnas på små lokala enheter som får formas efter de lokala förutsättningarna.
3. Ersätt företagets samhällsansvar med företagets medborgarskap.
Tre punkter som jag kan se går helt stick i stäv med vad många HR-avdelningar jobbar emot. Men helt klart intressant och tänkvärt.
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
|