#594. Effektivitet framför allt eller?
2010-03-18 - Är effektiviteten alltid det viktigaste. Är det alltid så att som en Lean förespråkare i en reklambilaga menar att det viktigaste är att ”Personalen ska alltid känna: Yes, idag fick vi mycket gjort” Mycket gjort i den här världen är att man har författat många PM:n, skrivit under många handlingar, kört många löner, alltså producerat på tjänstemannanivå.
Här finns inte utrymme för reflektion, eftertanke, analys utan en strikt beräkning av hur lång tid olika saker ska ta. Visst är det bra att man tar bort onödigt arbete, men vem vill vara slav under tidspress och det enda som räknas är vad som produceras utan att behöva tänka och analysera. Kreativitet kräver tid och behovet av kreativitet och entreprenörskap är större än att öka produktiviteten ännu mer. För Sverige har ökat sin produktivitet de senaste tio åren enligt en undersökning som Harvard hade gjort mest av alla I-länder och det var en stor skillnad: Sverige hade nästan fördubblat sin produktivitet i jämförelse med USA och Tyskland.
Så istället för att försöka efterlikna Japansk företagskultur genom Lean där man nästan är gift med sitt jobb, kanske vi ska titta mer på att hitta vägar för utveckling, borde det inte passa oss bättre, än att i Leans namn skapa anorektiska organisationer med standardiserade enformiga rutiner.
Kommentarer
Bloggkommentarer är en omodererad tjänst på HRsociety. HRsociety ansvarar inte för innehållet, det gör varje skribent själv.
Postat av: Johan
2010-03-23 23:19:37 -
Det glöms ofta bort i vår skandinaviska tolkning av Lean att det ytterst handlar om KUNDFOKUS, och då är man är inte gift med jobbet utan med kunden och alla blir feta och glada av allt gemensamt värdeskapande.
Postat av: Anders Nilsson
2010-03-24 09:00:21 -
Inte bara kundfokus eller gift med jobbet utan också en känsla av tillhörighet på lika villkor, rätten till dialog och den svenska mentaliteten till att göra bra saker är det som vi skulle kunna använda för att sopa banan med alla andra. Om företagsledningarna bara vågade.
Själv har jag alltid arbetat med idén om att rationalisera bort mig själv som HR person. Om verksamheten och cheferna kan det jag kan så behövs jag inte, i just den frågan. Då kan jag utveckla mig själv och samtidigt utveckla organisationen genom att tillföra nytt.
|